Herinner jij je nog de laatste keer dat je een andere route naar het werk nam? Vast niet. Mensen houden van routines. En kunnen we het onszelf kwalijk nemen? Routines brengen rust en zekerheid in de chaos van de dag. Want laten we eerlijk zijn. Grijpen we niet allemaal in een stressmoment naar die rituele koffiepauze met de collega's? Maar als het aankomt op bedrijven, dan zitten werknemers en ondernemingen totaal niet op één lijn. Voor bedrijven is verandering geen pleziertje maar een noodzakelijkheid. Alleen door constante evolutie blijven ondernemingen competitief met concurrenten en markttrends. Een bedrijf dat niet verandert, is er dus één dat kort zal bestaan. Maar hoe krijg je werknemers mee in de veranderingen die een bedrijf van hun vraagt? Dit zijn 5 slimme tips voor change management.
Vaak horen we HR-managers vertellen: “We weten nu al dat werknemers deze beslissing niets zullen vinden.” Kunnen we dan echt verwachten dat ze de voorgestelde verandering uitvoeren? Natuurlijk niet. Sommige boodschappen zijn – om het maar even te benoemen – ellendig. Maar we mogen er niet vanuit gaan dat werknemers alleen maar leuke boodschappen willen horen.
Het probleem ligt vaak in top-down communicatie. Het volstaat niet om te vertellen: “We gaan het vanaf vandaag zo doen.” Dit klinkt misschien logisch, maar het gebeurt in de praktijk écht veel. Voor verandering heb je draagvlak nodig, en die verkrijg je alleen maar met een goed gesprek. Mensen zetten pas hun schouders onder een oplossing als ze het begrijpen en het nut voor zichzelf zien. Ga in gesprek met medewerkers en communiceer alle abc’s van de verandering. Waarom is het nodig? Welke impact heeft de oplossing? Wat wordt precies verwacht? Neem hen mee in het probleem én de oplossing.
Uitpakken met een mooi resultaat. Daar houden we toch allemaal van? Alleen is dat bij change management enorm moeilijk. Verandering duurt lang en gebeurt met vallen en opstaan. Sterker zelfs, vaak hervallen bedrijven na een maand terug in oude gewoontes. Daarom is het belangrijk om kleine overwinningen te vieren. Beloon teams die goed bezig zijn. Het motiveert en herinnert iedereen eraan om actief bezig te blijven met de nieuwe werking.
Nee, we hebben het niet over die van het internet. In je onderneming zitten tal van medewerkers waarnaar anderen opkijken. Werknemers die anderen makkelijk én enthousiast meekrijgen om de zaken anders aan te pakken. Spreek ze aan en maak ze influencers van jouw veranderingsproces.
Bereid je voor op weerstand, zelfs voor de kleinste veranderingen. Routines zijn sterker dan onszelf. Vraag waarom medewerkers de verandering niet zien zitten. Vaak gaan we te snel over ongerustheden heen. Hoe minder aandacht we eraan geven, hoe minder groot ze worden, toch? Helaas niet. Onderliggende ongerustheden zijn net de obstakels voor echte verandering. Probeer ze te achterhalen en te verwerken in jouw aanpak. Een veelvoorkomende bron van weerstand is de angst voor het onbekende. Geef werknemers toegang tot de nodige training en middelen om zich aan te passen. Dit kunnen workshops, online cursussen of één-op-één coaching zijn.
Rome is niet in één dag gebouwd, en jouw verandering ook niet. Knip je veranderingstraject in kleine voorstellen die elkaar opvolgen. Kleine veranderingen die samen een groot geheel vormen, hebben meer impact dan een grote verandering die na een maand vergeten is. Veranderingsmanagement is een continu proces. Wees geduldig en volhardend in je pogingen om je team te helpen zich aan te passen. Na verloop van tijd, als de voordelen van de verandering duidelijker worden, zal de weerstand afnemen.
Wij houden ervan om administratie te laten verdampen met gebruiksvriendelijke en performante software die jouw HR-processen automatiseert. Ontdek hoe onze software oplossingen jou mogelijk maken om meer autonomie en vertrouwen aan je medewerkers te geven.
Ontdek onze tijdregistratiesoftware