Alle nieuwsberichten

5 tips voor een Clean Desk

Ga jij ook altijd met goede voornemens het nieuwe jaar in? Sporten, meer tijd vrij maken voor hobby’s & gezonder eten? Bij GPS hebben we in ieder geval één goed voornemen: het nieuwe jaar starten met een clean desk. Want “een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd”. Kortom opruimen creëert rust. Om het jaar dus goed te beginnen, is het essentieel om je bureau te organiseren.

5 tips voor een Clean Desk

Hoe dan?

Met onze 5 tips bekom en behoud je een clean desk.

1. Begin met sorteren

Orde begint bij sorteren. Haal alles van je bureau, maak ook al je lades leeg. Vervolgens ga je alles sorteren. Door alles bij elkaar te leggen krijg je een overzicht van wat je eigenlijk allemaal hebt. Daarna start het opruimen pas echt.

2. Durf weg te gooien

Bekijk de stapels die je hebt gemaakt bij stap 1: wat heb je écht nodig? Verwijder alles wat je niet gebruikt of onbelangrijk is. “ruim je bureau regelmatig op” is hierbij de boodschap. Zorg daarom dat je altijd een vuilnisbak in de buurt hebt staan.

3. Archiveer je spullen

Papieren, rapporten en boeken stapelen zich al snel op. Dit zorgt voor chaos op je bureau. Maak daarom gebruik van dozen, boxen en mappen om alles in op te bergen. Extra tip: label alles, Zo vind je snel alles terug.

4. Beperk kabels

Creëer een plekje waar je al je adapters hebt liggen van je elektronische apparaten. Zo heb je altijd alles bij elkaar liggen. Met een snoeropbergsysteem of simpele plakband kun je de zichtbare snoeren van computer, netwerk, printer makkelijk bij elkaar houden en uit het zicht werken.

5. Hou je bureau schoon

Zeker nu in de tijden van corona is het belangrijk om je bureau grondig te poetsen. Maak hiervoor gebruik van geschikte poetsmiddelen, zo zijn er spuitbussen voor je toetsenbord of vochtige doekjes voor je computerscherm. Ook dat brengt weer de nodige rust in je hoofd.